Absintbereiding

Florentijnse venkel aan schappelijke prijs?

sixela (05/15/06 om 11:40:09):

http://www.richters.com/Web_store/web_store.cgi?product=X8340&cart_id=4208783.31713

Da's een pak goedkoper dat je genoemde cultivars voor zaad hier betaalt. $64/kg voor gewone, $106 voor de (gewoonlijk betere) organische...

(zie bv. http://www.oekoseeds.de/content/pdfs/2006_preislisten.pdf - de (Zefa) Fino is natuurlijk een van de betere cultivars met heel weinig fenchone, maar $106 (voor organische) t.o.v. €372,...).


Tussen haakjes, ik denk dat de venkel die Barski te pakken heeft strct genomen geen Florentijnse venkel is (Foeniculum Vulgare subsp. vulgare var. azoricum) maar zoete Franse venkel (Foeniculum vulgare subsp. vulgare var. dulce) - een vorm van knolloze venkel die toch zoeter is dan de gewone (bittere) venkel.

Historisch niet correct, maar een Amerikaan vertelde me dat-ie correct smaakte in een (nog jong) distillaat, meer anethol bevatte en vrijwel geen fenchone.  

Het probleem is echter dat niet alle "zoete venkel" in de handel *echt* van die variant is, terwijl zaad van "azoricum" zeker van knolvenkel is (anders worden de kopers van zaaigoed nogal vervelend, wanneer die venkel geen knollen blijkt aan te maken).

 

sixela (05/15/06 om 12:45:22):

Wanneer is jouw verjaardag, Barski?

 

sixela (05/16/06 om 16:32:02):

Europese sites heb ik zelf gezocht.

Organische zaden van Florentijnse (var. azoricum) Zefa Fino (die wel van heel hoge kwaliteit zijn) zijn meestal tussen de €180 en €360 de kilo in Europa - er zijn trouwens zelfs Nederlandse telers van Zefa Fino.

Provencaalse zoete venkel (var. dulce) is historisch niet correct maar veel goedkoper en naar het schijnt ook lekker, en jouw zoete venkel is waarschijnlijk van dat type.

In Parijs is er een winkel die er hele goede schijnt te verkopen, althans op Heure Verte is er sprake van een Amerikaanse HGer die zich een tijdje geleden bevoorraad heeft.

subsp. vulgare var. vulgare, het gewone keukenkruidvenkel ("Bitterfenchel" in het Duits) is wat je meestal vindt als het echt goedkoop is, en is niet erg fraai in absint.

Amerikaanse sites verkopen meestal Zefa Fino aan $166/pond (ofwel €290 per kilo), bv. hier.

Vandaar daat die ene site die biologische Florentijnse venkel verkoopt voor $106 de kilo echt wel goedkoop is. Die site heb ik van een aantal Amerikanen die knolvenkelzaad nuttigen per kilo (in hun slaatjes,waarschijnlijk ;) ).

Ik heb Markus Lion eens gevraagd om voor mij een pakje opzij te zetten als-ie nog eens Florentijnse venkel koopt, maar hij kon me niets beloven. Als-ie  d'r mij een pak van stuurt, dan krijg jij die.

 

sixela (05/19/06 om 17:36:56):

De Amerikanen hebben me zojuist verteld dat
Cascade Herbs een bron is voor heel goed materiaal - en ze weten overduidelijk wat ze verkopen, en het is geschikt voor distillatie (niet behandeld). Ik denk dat het moeilijk is om buiten Italië goedkopere knolvenkelzaad te vinden...


Mr. Cousein,
Yes, we sell Florence fennel seed (Foeniculum vulgare/azoricum). There are several cultivars of Florence fennel that are grown for their seed. The most common are: Zefa fino, Romano precoce, and Perfeczione. The Romano precoce appears to be one of the oldest strains and most used in the liquor and natural pharmaceutical trades. This appears to be so because of its high anethole content and low fenchone content.



but we do make available several herbs for individuals to purchase. Those we make available, and prices in US dollars are:
Florence fennel $55.00 per pound, shipping/handling included within the USA and Canada.
Andalusian anise $30.00 per pound, shipping/handling included within the USA and Canada.
Roman wormwood (Artemisia pontica) imported from Italy, plant tops, $12.00 per 1.5 ounce unit (discount of $2.00 per unit if ordered with any of the above seeds).
We also make available from time to time common wormwood (Artemisia absinthium, Eaglemont® blend), wildcrafted angelica seed, and other herbs and spices.


Ik had alleen naar pontica en venkel geďnformeerd - ik denk dat ze een ideetje hebben van waarover het gaat...Eaglemont is een variant van Lambrook Silver (gekruist met een bepaalde botanische A. a.) - vooral populair in bepaalde distillaten.

 

wilbert_v (05/19/06 om 21:45:35):

Deze zomer wil ik ook weer wat gaan experimenteren dus dan moet ik weer wat kruiden hebben. Misschien ga ik volgende week wel wat bestellen. Als er mensen zijn die ook wat willen kan dat er dan wel bij. Alleen de pontica is aardig aan de prijs, daar neem ik maar een klein beetje van. Iemand nog suggesties voor andere kruiden?

 

Absintbereiding